Legyen Önnek is langlovagok.hu e-mail címe!
Tűzvédelmi házirend lakóépületeknek
(x)
 Futótűz Futótűz
A világ szégyene
Kamion és három személyautó halálos karambolja a 42-es főúton

Kiskorúak részére nem ajánlott tartalom
Volkswagen Golf halálos borulása Tökön
Felborult nyerges vontató vezetőfülkéjébe szorult be a sofőr az M7-esen
Mi a teendő, ha macska van a fán?
Vonat elé hajtott egy Mercedes a XVIII. kerületben
Családi ház borult lángba Pomázon
Kamion borított fel egy traktort a 4-es főúton
Nem szűnik meg a 105-ös segélyhívó
Felülvizsgálják a tűzoltók másodállásait
 Céginfó Céginfó
Bárczy Környezetvédelmi Kft.

Felitatóanyagok, kármentő eszközök, ADR felszerelések.

DRYCON Hungary Kft.
Tűzkármentesítés, vízkármentesítés, viharkárok utáni helyreállítás.
KontaktBau Szigeteléscentrum
Fújható üveggyapot-szigetelés, tűzoltóknak kedvezmény.
Lánglovagok Kft.

Budapesti társasházaknak tűzvédelmi házirend kedvező áron.

Országos Munkavédelmi Képző és Továbbképző Kft.

Tűzvédelmi és munkavédelmi tanfolyamok.

REfirehose

Ajándéktárgyak újrahasznosított tűzoltó tömlőből.

Robotex Kiadói Üzletág Kft.

Táblák, utánvilágító rendszerek, tűzvédelmi nyomtatványok.

VS Construction Kft.
Tűzkárok és vízkárok utáni speciális épülettisztítás.
 Szolgáltatások Hirdetés
Tűzvédelmi felmérés Budapesten
Mentési terv - minden cégnek kötelező!
Budapesti társasházaknak tűzvédelmi házirend készítése kedvező áron
Épületszárítás, penészmentesítés, fertőtlenítés
Társasházak tűzvédelmének specialistája
Baleseti kártérítés közlekedési és munkahelyi baleseteknél
 Fórum Fórum
A tűzoltó egészsége
Társasházak tűzvédelme
Jelentkezés tűzoltónak
TŰZOLTÓSÁG és katasztrófavédelem
A hét fotója a Lánglovagokon
Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Tűzoltókommunikáció
112-es segélyhívó
Tűzoltós apróhirdetések
Még több téma
 Shop Piactér
Tűzoltó tömlő pénztárca
Tűzoltó tömlő bankkártyatartó
Tűzoltó tömlő válltáska
REfirehose tűzoltó tömlő ajándéktárgyak
  Jogőr 

Megkülönböztető jelzéssel mindent szabad?

A megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól szóló 12/2007. (III. 13.) számú IRM rendelet szerint megkülönböztető jelzésnek a villogó kék vagy kék-vörös fényjelzés és a sziréna vagy a váltakozó hangmagasságú hangjelzés tekinthető.

Megkülönböztető jelzést adó készüléket engedély nélkül szerelhet fel többek között az Országos Mentőszolgálat, a tűzoltóság, a rendőrség és a katasztrófavédelem.

A KRESZ 42. §-a szerint a megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással és a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni. Megkülönböztető fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad. Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával.

A bíróság egy konkrét ügyben kimondta azt, hogy a kívülállók a jelzés jogosságát nem bírálhatják felül, azt észlelve kötelesek a jelzést használó járműnek az elsőbbséget megadni. Ebből eredően az ilyen jármű vezetője is joggal bízhat a közlekedés többi résztvevőjének szabályos magatartásában (BH1985.50).

"A KRESZ értelmezése a joggyakorlatban" című könyvben olvashatók szerint a 42. § szakasz rendelkezései csak a járművekre vonatkoznak. A gyalogosokról a 21. § (7) bekezdése szól, mely szerint a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben a gyalogosnak elsőbbségi helyeken nincs elsőbbsége. Az elsőbbség a közlekedés minden terében, így a lakó-pihenő övezetben is érvényesül. A megkülönböztető jelzést használó járművek fölérendeltek, számos szabályt "megsérthetnek", de fokozottabb gondossággal kell eljárniuk.

A már említett könyv a KRESZ szabályok körét három csoportba sorolja: 1. jogszabály kifejezett rendelkezése miatt is betartandó szabályok, 2. jogszabály kifejezett rendelkezése hiányában betartandó szabályok, 3. megszeghető szabályok (ha a feltételek megvalósulását a jármű vezetője - mérlegelési körében - megvalósulni látja).

1. Jogszabály kifejezett rendelkezése miatt is betartandó szabályok:

- általános rendelkezésekből levonható konkrét szabályok,
- járművezetés személyi feltételei,
- a járművek közlekedésben való részvételének feltételei,
- rendőr jelzései,
- vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzései,
- forgalomban részt vevő járművek kivilágítása és
- az álló jármű kivilágítása.

2. Jogszabály kifejezett rendelkezése hiányában betartandó szabályok:

- az úton haladás alapszabályai,
- követési távolság alapszabályai,
- irányjelzés szabályai,
- előzés egyes tilalmi szabályai,
- közlekedés vasúti átjáróban,
- magatartás megkülönböztető jelzést használó járművekkel szemben,
- magatartás veszélyes anyagot szállító járművekkel szemben,
- magatartás a gyerekekkel és a magukra vigyázni nem képesekkel szemben.

3. Megszeghető szabályok:

- jelzőőr jelzései,
- a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzései,
- a közúti jelzőtáblák jelzései,
- az úton való haladás konkrét szabályai,
- sebességet szabályozó konkrét szabályok,
- az elsőbbség útkereszteződésben érvényesülő szabályai,
- irányváltoztatás egyes szabályai,
- hangjelzés szabályai,
- bekanyarodás szabályai,
- kitérés szabályai,
- megfordulás, hátramenet szabályai,
- előzés egyes szabályai,
- kikerülés szabályai,
- párhuzamos közlekedés szabályai,
- közlekedés autópályán, autóúton,
- közlekedés villamos-pályával ellátott úttesten,
- közlekedés lakó-pihenő övezetben,
- megállás, várakozás szabályai,
- magatartás a figyelmeztető jelzést használó járművekkel szemben,
- magatartás a gyalogosokkal szemben egyes szabályai.

A fenti szabályszegés viszont csak akkor jogszerű, ha a megkülönböztető jelzést használó jármű vezetője meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette. A bírói gyakorlat szerint az akadálytalan továbbhaladás lehetőségéről való meggyőződés kötelezettsége a megkülönböztető jelzést használó gépjármű vezetője számára nem jelent a többi járművel szükségszerűen (akár látható jelekkel) kialakított megegyezést. A másik járművel való kapcsolatfelvétel a megkülönböztető hang- és fényjelzés kellő időben megkezdett használatával teljesül (BH 2003.272). A bíróság kimondta továbbá, hogy a megkülönböztető jelzés használatára jogosult jármű vezetője okkal bízik abban, hogy számára a forgalomban részt vevők, mind a gyalogosok, mind a többi járművezető szabad utat biztosítanak (BH. 1980.74). Fontos azonban az, hogy a fény- és hangjelzésnek a közlekedés többi résztvevője számára észlelhetőnek kell lennie, az egyes résztvevők látószögébe kell esnie, láthatónak, hallhatónak kell lennie. Ezért a megkülönböztető jelzéseket használó jármű vezetőjének olyan sebességgel célszerű közlekednie, hogy a baleseti veszélyhelyzet részéről egyoldalúan hárítható legyen, belátható távolságán belül meg tudjon állni.

A fenti gondolatmenet megfigyelhető abban a konkrét ügyben is, amikor egy olyan nagy forgalmú kereszteződésben történt baleset, ahol az egyik úton villamos pálya is található. A megkülönböztető fény- és hangjelzést használó jármű a másik útról érkezett a kereszteződésbe, miközben a jelzőlámpa piros volt. A megkülönböztető jelzéseket használó jármű áthaladását elő akarta segíteni a jobbról érkező és a kereszteződés túloldalán lévő megállójába tartó villamos – melynek egyébként szabad jelzése volt –, ezért a kereszteződés előtt megállt. Nem állt meg viszont a szintén jobbról, a villamos takarásából érkező személygépkocsi - valószínűleg azért, mert a jelzőlámpa neki zöld volt - és összeütközött a megkülönböztető jelzést használó járművel.

Az első fokon eljáró rendőrkapitányság szerint a baleset azért következett be, mert a megkülönböztető jelzést használó jármű vezetője a haladása során nem győződött meg kellőképpen arról, hogy a kereszteződésben közlekedő, a forgalomirányító fényjelző készülék zöld jelzésén haladó járművek az akadálytalan továbbhaladását lehetővé tették-e. Az ügy határidőben benyújtott szabálysértési kifogás folytán a bíróság elé került. A bíróság azt állapította meg, hogy a jobbról érkező személygépkocsi vezetőjét egyértelműen terhelte a megállási és elsőbbségadási kötelezettség a kereszteződésben megkülönböztető jelzéseit használó járművel szemben, melynek azonban ő nem tett eleget, ezért a bekövetkezett balesetért őt felelősség mindenképpen terheli. A megkülönböztető jelzést használó jármű vezetője mindent megtett annak érdekében, hogy a fenti meggyőződési kötelezettségének eleget tegyen, ezért a bekövetkezett balesetért őt felelősség nem terheli.

Dr. Lukács Botond
D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt.

(2010. március 29.)

Tűzkereszt  Tűzkereszt
Tűzoltólélektan:
 Vonulás
Fórum:
 Megkülönböztető jelzést használó járművek balesetei
Jogszabályok:
 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól
 12/2007. (III. 13.) IRM rendelet a megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól
Tűzőr:
 Kéklámpa az életekért
Balesetet okozott?  Balesetet okozott?
Azonnal büntetőjogi szakjogászra van szüksége.
Jogi képviselet  Jogi képviselet
Név:
Telefonszám:
/
E-mail cím:
Üzenet:
Büntető- vagy polgári jogi védelemre van szükségem, kérem, Dr. Karácsony Dorina ügyvéd vegye fel velem a kapcsolatot.
hirdetés
   Támogatók | Céljaink | Hírlevél | Impresszum | Szerzői jogok | E-mail | RSS   © Lánglovagok.hu 2001-2017.