Legyen Önnek is langlovagok.hu e-mail címe!
Tűzvédelmi házirend lakóépületeknek
(x)
 Futótűz Futótűz
Rendőr halt meg két rendőrautó karamboljában a IV. kerületben
Kamionok ütköztek a 4-es főúton
Márpedig ez narancs
Rendőrautók halálos karambolja Újpesten
Villamos borított fel egy kisteherautót a XIV. kerületben
Balul sült el a belügyi SMS
Munkagép borult lángba a VIII. kerületben
Farönkök estek le egy teherautóról Püspökladányban
Kiegyenesítette a kanyart egy terepjáró Hajdúszovát határában
Középkorú nőt ütött el a 2-es metró Budapesten
 1% 1%
Kérjük, támogassa adója 1%-ával a Lánglovagokat.
 Részletek
 Céginfó Céginfó
DRYCON Hungary Kft.
Tűzkármentesítés, vízkármentesítés, viharkárok utáni helyreállítás.
KontaktBau Szigeteléscentrum
Fújható üveggyapot-szigetelés, tűzoltóknak kedvezmény.
Lánglovagok Kft.

Budapesti társasházaknak tűzvédelmi házirend kedvező áron.

Magyar Tűzvédelem

Tűzvédelmi szakvizsga, tűzvédelmi feladatellátás, karbantartás.

PRO-SEC Kiadói, Oktatói és Szervező Kft.

Tűzvédelmi, munkavédelmi és vagyonvédelmi képzések.

Robotex Kiadói Üzletág Kft.

Táblák, utánvilágító rendszerek, tűzvédelmi nyomtatványok.

Valmar-Safety Munkavédelmi és Tűzvédelmi Kft.

Védőfelszerelések, tűzvédelmi eszközök, munkavédelmi és tűzbiztonsági jelzések gyártása és forgalmazása.

VS Construction Kft.
Tűzkárok és vízkárok utáni speciális épülettisztítás.
 Szolgáltatások Hirdetés
Adó 1% a Lánglovagoknak
Budapesti társasházaknak tűzvédelmi házirend készítése kedvező áron
Épületszárítás, penészmentesítés, fertőtlenítés
Baleseti kártérítés közlekedési és munkahelyi baleseteknél
 Fórum Fórum
Hóhelyzet
Társasházak tűzvédelme
Jelentkezés tűzoltónak
TŰZOLTÓSÁG és katasztrófavédelem
A hét fotója a Lánglovagokon
Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Tűzoltókommunikáció
112-es segélyhívó
Tűzoltós apróhirdetések
Még több téma
 Shop Piactér
Tűzoltó tömlő pénztárca
Tűzoltó tömlő bankkártyatartó
Tűzoltó tömlő válltáska
REfirehose tűzoltó tömlő ajándéktárgyak
  Jogőr 

Kerékpár KRESZ tegnap és ma

A 2010-es év jócskán felrázta a KRESZ eddig megszokott szabályait. Így van ez különösen a kerékpárosok közlekedésre vonatkozó szabályoknál, melyek alapvető célja az volt, hogy a közúti közlekedésben egyenrangú szintre emelje a kerékpárosokat az autósokéval. Néhol megdöbbentő és újszerű szabályokkal találkozhatunk, így nem árt ezeket a főbb rendelkezéseket nemcsak a kerékpárosokkal, hanem a gépjármű vezetőkkel is megismertetni. Elsődleges célunk így ezeket az újonnan módosult szabályokat bemutatni, és hozzájuk némi magyarázatot adni.

Több éve lehetnek a fővárosiak és vidékiek egyaránt tanúi annak, hogy mekkora mértékben nő azoknak a kerékpárosoknak száma, akik a kerékpárt közlekedési eszközként használják. Gondoljunk csak vissza azokra a biciklis felvonulásokra, melyeket minden év áprilisában és szeptemberében tartják. Ezeknek a felvonulásoknak természetesen nem az a célja, hogy a városok közlekedését ellehetetlenítsék, hanem komoly üzenetet hordoznak magukban, még pedig azt, hogy egy fejlett, előrehaladott nagyvárosban a kerékpárok a közlekedési kultúra részét képező tényezők, nem beszélve arról, hogy környezetkímélő megoldást jelentenek a közlekedés szempontjából, azaz alternatívát a gépjárművekkel szemben. Ez indokolja azt is, hogy a kerékpárosokra külön KRESZ szabályok irányadóak, melyeket nemcsak a kerékpározóknak kell betartaniuk, hanem az autósoknak is.

A KRESZ szabályai szerint a kerékpár egyértelműen járműnek minősül, azaz a közúti közlekedés része, így használata során nemcsak a rá vonatkozó szabályokat kell betartani, hanem használatakor járművezetésre alkalmas állapotban kell lennie. A kerékpár fogalmát a KRESZ adja meg: eszerint "a kerékpár olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, illetve, azt legfeljebb 300 W teljesítményű motor hajt."
A kerékpár e rendelkezés alapján, a közúti közlekedés szempontjából járműnek minősül, és mint ilyen, ahhoz, hogy biciklivel a forgalomban részt vehessünk, kerékpárunknak bizonyos műszaki követelményeknek is meg kell felelnie.

Ezeket a feltételeket - bár sokan nem gondolnák - szintén jogszabály határozza meg. Itt olyan követelmények jönnek szóba (megkímélve a kedves Olvasót a nyers és rideg jogszabályi rendelkezésektől, összefoglalom ezeket), mint a könnyen kezelhető kormányberendezés, vagy két, egymástól függetlenül működtethető fék, első (fehér színű) és hátsó (piros színű) lámpa, vörös színű hátsó- és küllőprizma, csengő. Ezek csak azok a minimum felszerelések, melyekkel a kerékpárunknak rendelkeznie kell, és szinte maguktól értendőek. Mielőtt a telet követően először vennénk elő biciklinket, feltétlenül javasolom, hogy azt egy szervizben alaposan átvizsgálják, a fékeket beállítsák, azaz elvégezzenek minden olyan szervizelést, mely ahhoz szükséges, hogy biztonságosan használhassuk járművünket.

Ezt követően nem árt áttekinteni azt, hogy melyek azok az evidens szabályok, amelyek a biciklisekre vonatkoznak. 2010. január 1. napjától a KRESZ rendelkezései a kerékpárokat érintő rendelkezések kapcsán jócskán módosultak. A KRESZ alapján, kerékpárral közlekedni alapvetően - amennyiben ezt a forgalmi és az útviszonyok lehetővé teszik - lakott területen kívül a főúton, illetve az erre kijelölt kerékpárutakon, illetve kerékpársávban lehet.

Az úttesten azonban sok veszélynek van kitéve a közlekedő (úgy, mint az útszéli kátyúk, csatornafedelek vagy az út mentén parkoló autóból kiszálló személyek, hogy csak a leggyakoribbakat említsem), mely miatt elsősorban azt javasolom, hogy nagy óvatossággal, de az útviszonyoknak megfelelően tartsuk meg a jobbra tartási kötelezettséget. Inkább legyünk jól láthatóak a forgalomban, inkább számoljanak velünk a gépjárművezetők, így ők is jobban tudnak a kerékpárosra figyelni.

Ami újdonság, az a jelenlegi szabályok alapján az, hogy a jobbra tartási kötelezettség a kerékpáros esetében már nem olyan szigorú, mint amilyen az a korábbi szabályozás alapján volt. Ugyanis jelenleg a KRESZ akként rendelkezik, hogy amennyiben a kerékpáros például főútvonalon közlekedik, akkor az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekednie. Ez a szövegmódosítás így lehetővé teszi a kerékpáros számára azt, hogy a forgalmi viszonyoknak megfelelően válassza meg a jobbra tartást, rugalmasan alkalmazkodva a forgalmi szituációkhoz (pl. parkoló autók). Ez a módosítás azért különösen fontos, mivel a korábbi szabályozás megkövetelte a szorosan az úttest jobb széléhez igazodó jobbra tartási kötelezettséget.

A módosítás egyik vitatott pontja az egyirányú utcában történő közlekedés szabályaira vonatkozik. A KRESZ ebben a körben a következőképpen rendelkezik "ha az egyirányú forgalmi út jelzőtáblák alatt elhelyezett kiegészítő táblán autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg: … a kerékpáros által is igénybe vehető autóbusz forgalmi sávon - az autóbusz részére kijelölt közlekedési iránnyal megegyezően - a kerékpáros is a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben közlekedhet."

Ez a rendelkezés arra kell, hogy késztesse az autóvezetőket, hogy amennyiben egyirányú utca felé haladnak, akkor fel kell arra készülniük, hogy megvan a lehetőség arra, hogy szemből egy kerékpáros hajtson ki.

Ez egyben azt is feltételezi, hogy az utcából kihajtó kerékpárosnak lesz elsőbbsége. Azonban figyelem! Mivel a balesetek nyilvánvalóan a kerékpárosokra nézve hátrányosabbak (ugyanis szinte bizonyos egy gépjárművel való ütközés esetén a személyi sérülés), ezért célszerűbb a kerékpárosoknak óvatosan, megfontoltan közlekedniük. A szabályból azonban az is következik, hogy a gépjárművezetőknek is fel kell készülniük a módosított szabályok következtében, a korábbiakhoz képest új forgalmi viszonyokra. Így elkerülhetetlen a részükről is a fokozott óvatosság.

A KRESZ a fentieken felül lehetővé teszi azt, hogy a kerékpáros - az erre vonatkozó közúti jelzés alapján - az autóbusz forgalmi sávjában, vagy ahol ilyen nincs, akkor a leállósávon, vagy a kerékpár közlekedésre alkalmas útpadkán közlekedjen.

Ezzel a helyzettel természetesen önmagában nem is lenne semmi baj, ha a nagyvárosok megfelelő hosszúságú és kialakítású kerékpárutakkal lennének behálózva. Mivel ebben igen elmaradottak vagyunk Berlinhez vagy Amszterdamhoz képest, ezért külön kell figyelni arra, hogy biciklinkkel hol, milyen feltételekkel közlekedhetünk. Sajnos a gyakorlatlan kerékpáros - ha nincs kerékpárút és forgalomban nem mer részt venni - sokszor arra kényszerül, hogy járdán közlekedjen. A KRESZ szerint azonban járdán nem lehet kerékpározni. Ez alól kivételt képeznek a 12 év alatti gyermekek, valamint az a helyzet, amikor az úttest a kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, illetve amikor a kerékpárral tilos az úttesten való közlekedés.

Végezetül jöjjenek azok a szabályok, melyek tilalmakat fogalmaznak meg. Ezek szerint tilos a kerékpárral lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, és a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni. Tilos továbbá "a főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni, elengedett kormánnyal kerékpározni (bár ez igen népszerű, és látványos), a kerékpárhoz oldalkocsit, valamint - kerékpár-utánfutót kivéve - egyéb vontatmányt kapcsolni, kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni, kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani, és végezetül kerékpárral állatot vezetni".

Egy a lényeg: bringára fel! Élvezzük ki a jó időt, legyen az az év bármely évszakában is, és használjunk kevesebb autót! Mindeközben azonban figyeljünk arra, hogy kerékpározás közben ne hozzuk magunkat olyan veszélyhelyzetbe, mely egy kis körültekintéssel elkerülhető. És kedves autósok! Figyeljünk oda a bringásokra sokkal jobban és vigyázzunk rájuk még inkább!

Dr. Burján Zsuzsanna
D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt.

(2011. március 31.)

Tűzkereszt  Tűzkereszt
Fórum:
 KRESZ
Balesetet okozott?  Balesetet okozott?
Azonnal büntetőjogi szakjogászra van szüksége.
Jogi képviselet  Jogi képviselet
Büntető- vagy polgári jogi védelemre van szükségem
hirdetés
   Támogatók | Céljaink | Hírlevél | Impresszum | Szerzői jogok | E-mail | RSS   © Lánglovagok.hu 2001-2017.