Legyen Önnek is langlovagok.hu e-mail címe!
Tűzvédelmi házirend lakóépületeknek
(x)
 Futótűz Futótűz
VIII. Országos Rendőr- és Tűzoltónap Budapesten
Letarolta a szalagkorlátot egy Opel az M7-esen
Tartálykocsi lapított ki egy személyautót az M0-áson
Fának hajtott egy személygépkocsi Hajdúsámsonban
Tűz a hulladékfeldolgozónál Gyálon
Közlekedési táblák oszlopát döntötte ki egy személygépkocsi Hajdúszoboszlón
Rablót fogott egy tűzoltó Budapesten
Tűzvédelmileg tragikus lomtalanítások Budapesten
Kamion halálos durrdefektje Berettyóújfalu közelében
Tetőszerkezet borult lángba Székesfehérváron
 1% 1%
Kérjük, támogassa adója 1%-ával a Lánglovagokat.
 Részletek
 Céginfó Céginfó
DRYCON Hungary Kft.
Tűzkármentesítés, vízkármentesítés, viharkárok utáni helyreállítás.
KontaktBau Szigeteléscentrum
Fújható üveggyapot-szigetelés, tűzoltóknak kedvezmény.
Lánglovagok Kft.

Budapesti társasházaknak tűzvédelmi házirend kedvező áron.

Magyar Tűzvédelem

Tűzvédelmi szakvizsga, tűzvédelmi feladatellátás, karbantartás.

PRO-SEC Kiadói, Oktatói és Szervező Kft.

Tűzvédelmi, munkavédelmi és vagyonvédelmi képzések.

Robotex Kiadói Üzletág Kft.

Táblák, utánvilágító rendszerek, tűzvédelmi nyomtatványok.

Valmar-Safety Munkavédelmi és Tűzvédelmi Kft.

Védőfelszerelések, tűzvédelmi eszközök, munkavédelmi és tűzbiztonsági jelzések gyártása és forgalmazása.

VS Construction Kft.
Tűzkárok és vízkárok utáni speciális épülettisztítás.
 Szolgáltatások Hirdetés
Tűzvédelmi szakvizsga hegesztőknek Budapesten
Adó 1% a Lánglovagoknak
Budapesti társasházaknak tűzvédelmi házirend készítése gyorsan
Épületszárítás, penészmentesítés, fertőtlenítés
Baleseti kártérítés közlekedési és munkahelyi baleseteknél
Tűzvédelmi szakvizsga
 Fórum Fórum
Társasházak tűzvédelme
Jelentkezés tűzoltónak
TŰZOLTÓSÁG és katasztrófavédelem
A hét fotója a Lánglovagokon
Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Tűzoltókommunikáció
112-es segélyhívó
Tűzoltós apróhirdetések
Még több téma
 Shop Piactér
Tűzoltó tömlő pénztárca
Tűzoltó tömlő bankkártyatartó
Tűzoltó tömlő válltáska
REfirehose tűzoltó tömlő ajándéktárgyak
  Tűzvonalban 

Balesethelyszínelő szemével a szentendrei tűzoltóautó-baleset

Sajnálatos módon december 6-án egy újabb megkülönböztető jelzéssel közlekedő jármű balesetezett. Szerencsére vagy szerencsétlenségre (ezt majd ki-ki döntse el) egy – a balesetben nem érintett – személygépkocsi fedélzeti kamerája rögzítette a történteket.

Fedélzeti kamera felvétele a balesetrőlA felvétel nyilvánosságra kerülése lehetőséget biztosított, hogy a netes társadalom kitombolja magát. A vérre szomjazó enyhíthette kínját, átkok szálltak a unixos tehergépkocsi vezetőjére. Jó szokás szerint nem az "akkor és most"-ot vizsgálták a nézők, hanem hirtelen emberek milliói eszméltek rá, miszerint nekik voltak már negatív tapasztalatai az autóalkatrészt forgalmazó cég kiszállítóival – és mindegyik máglyára való. A nép újra szakértett, ítéletet mondott. Üdítő kivétel volt pár próbálkozó, akik esetleg kisebb-nagyobb KRESZ tudással felvértezve mondták véleményüket, de a többség legyűrte őket.

No de nézzük egy balesethelyszínelő szemével a történteket!

A karambol lakott területen történt, egy kétirányú, párhuzamos közlekedésre alkalmas (irányonként két-két forgalmi sávval rendelkező) főúton, ahol a megengedett legnagyobb sebesség 50 km/óra. Az út vonalvezetése meredek emelkedőn jobbra ívelő.

Operatőrünk járművével a külső forgalmi sávban haladt.

A felvétel elején majd 5 másodpercen keresztül erős dudaszó hallatszik, amit kommentál is a kormánynál ülő: "miért dudálsz te..." 4 másodperc múlva emberünk rájön a hosszú kürt okára: "óh, jön egy tűzoltóautó…elengedjük."

Nem emlékszem, hogy láttam volna valaha olyan felvételt, ahol ilyen remekül szembesíti a nézőt a kéklámpás észlelésének késedelmével. Mivel a nem túl sűrű forgalomban ő a külső forgalmi sávban haladt, túl sok tennivalója nem is volt. Lassított egy kicsit, és a forgalmi sáv jobb széléhez húzódott. A kissé előtte – a belső forgalmi sávban – közlekedő jobbra sávot váltva szintén csökkentette sebességét, így biztosítva szabad utat az érkezőnek.

Csak pár másodperc telik el, és a belső forgalmi sávban az emelkedőre felfelé haladó unixos tehergépkocsi féklámpája világítani kezd. Az előttes jármű távolodik, így nem az kényszerítette fékezésre. Lassan bekúszik a képbe egy kereszteződés (Szent István utca), illetve egy gyalogos-átkelőhely, melynél már piros a jelzőlámpa.

A Mercedes gépjárműfecskendő lendülettel érkezik a belső forgalmi sávban, majd az ugyanabban a forgalmi sávban a jelzőlámpa tilos jelzésénél megállni készülő unixos kisáruszállítót jobbra, irányjelző használata nélkül a külső forgalmi sávba átsorolva próbálja előzni/kerülni. Ezzel szinte tökéletesen azonos pillanatban "eszmél" a kisáruszállító vezetője, és elkezd húzódni a külső forgalmi sávba.

Vesztére, mert mindketten ugyanabba az irányba kezdenek menekülni a szorult helyzetből.

Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet vonatkozó részei:

  • Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a gyalogosnak elsőbbsége van [43. § (1)], de még elsőbbsége tudatában sem léphet le kellő körültekintés nélkül [21. § (6)];
  • Lakott területen belül a menetrend szerint közlekedő autóbusz megállóhelyről történő elindulását elő kell segíteni [24. § (3)], de ez nem jelenti az elsőbbségi helyzet megfordulását, tehát az autóbusz ebben az esetben is egy elinduló jármű, így a 24. § (1) szerint elsőbbséget kell adni a már forgalomban résztvevőnek;
  • Balra kanyarodó jármű vezetőjének párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a manőver előtt meg kell győződnie arról, hogy járműve előzését, kikerülését nem kezdték-e meg [31. § (6)], még akkor is, ha az adott úton az előzés egyébként tilos.

Sokszor elmondtam, most is így teszek. A KRESZ jó pár helyzetben – a BIZTONSÁG érdekében(!) – az egymással kapcsolatba kerülők esetében mindkét részes számára megfogalmaz kötelmeket.

Ezen analógiát követi a megkülönböztető jelzéssel közlekedő járművek, illetve a velük kapcsolatba kerülő más közlekedők szabályozása is.

Az ilyen járművek részére minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és biztosítani kell az akadálytalan továbbhaladást [42. (1)], ám a kéklámpás jármű vezetője csak akkor hagyhatja figyelmen kívül a 24-43. §-okban foglaltakat, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette [49. § (2)].

Ki szegett KRESZ szabályt? Ez a kérdés!

Tapasztalatom szerint a balesetekhez kell egy "hülye" és egy szabályszegő. Vannak esetek, amikor e két vonás egy személyben találkozik, de ez az írás nem róluk szól. Különben is, mint tudjuk ilyen személyek csakis Bolognában élnek ;-).

A baleset-megelőzésnek, oktatásnak kell foglalkozni a "kevésbé tudóval" is, de amennyiben magatartása nem szabályszegő, akkor csak ajánlásokat lehet tenni felé. Érteni kell, hogy nem mindenki rendelkezik azonos képeségekkel. És ez nem jelentheti azt, hogy csakis Formula-1 pilótákat megszégyenítő képességekkel rendelkezőknek szabadna vezetői engedélyt adni.

Egy társadalom erőssége abban mérhető le, hogyan bánik a gyengékkel. Egy autósnak, egy magát profi járművezetőnek tartó erőssége abban mérhető le, hogyan bánik a mazsolákkal. Egy hivatásos járművezetőt a tapasztalata, a tudása arra kötelezi, hogy egyfajta Jedi lovagként példát mutasson, előre lásson, megelőzzön; baleseteket, sérülést, halált. Mert képes rá, mert rendelkezik egy magasabb szintű tudással, és

A tudással az a baj, hogy utána nem lehetsz tudatlan.

Lehetséges-e, hogy a unixos nem volt hülye, hanem mondjuk zenét hallgatott? Teheti, semmi sem tiltja. Nem kell hangosan sem, mert ahogy a felvétel elején megállapítottuk, a hang észlelése és annak információtartalmának megjelenése között másodpercek telhetnek el. Megfigyelte a néző, hogy a kisárszállítóhoz közeledő tűzoltóautó a légkürtöt nyomja? Ahogyan az operatőr sem asszociált a kürtből egy megkülönböztető jelzéssel közlekedőre, nem lehet, hogy a unixosnak is időbe telt, míg megértette a hang jelentését?

Lehetséges, hogy a unixos telefonált – kihangosítóval, szabályosan? És akár nevettek egyet hangosan, vagy veszekedett valakivel.

Sok minden lehetséges, a lényeg, hogy nem vagyunk gondolatolvasók, nem tudhatjuk, hogy a megkülönböztető jelzést PONTOSAN mikor észleli, és hogyan reagál a többi közlekedő. Még az is elképzelhető, hogy a vele kapcsolatba kerülő siket. Igen, akár egy járművezető, mert siketen, hallássérültként lehetséges vezetői engedélyt kapni. Ezért is fogalmazta meg a BIZTONSÁG érdekében a jogalkotó, hogy "ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette."

Sully - Csoda a Hudson folyón

Szenzációs film, és nem csak Tom Hanks játéka miatt, hanem érdekes dolgok vannak benne balesetvizsgálói oldalról. Egy kényszerleszállás után a pilóta döntésének helyességét vonják kétségbe, és vizsgálják az ismert tények tükrében. Ám elkövetik azt a hibát, hogy ők már egy ismert helyzetre fognak reagálni. Ki mikor mit ismer? Ezek a kérdések fel sem merülnek a net ítészeiben. Nézem a felvételt... egyszer... kétszer... sokszor... és pálcát török egy autós felett, aki ki tudja, miért nem észlelte a megkülönböztető jelzést.

Az irányjelző használatának elmulasztását nem véletlenül emeltem ki. Mert valóban jó pár szabályt megszeghet a kéklámpás vezetője, így a 29. §-ban foglaltakat sem köteles betartani, de "szándékos szabályszegőként" a jármű mozgásával, az irányjelző használatával tájékoztatom a közelemben tartózkodókat, hogy merre szándékozom továbbhaladni.

A defenzív vezetés ismérvei közül az "olykor még a megengedettet sem" jelentése ebben a helyzetben, hogy bár nem vagyok köteles betartani, de a józan ész diktálja, hogy használjam az irányjelzőt. És nem cikázunk...kijelölünk egy nyomvonalat – ebben az esetben a belső forgalmi sávot –, és onnan “hajtjuk” ki az egyéb közlekedőket.

Ha időben kihúzódik a kisáruszállító, akkor milyen sebességgel haladt volna be a kereszteződésbe a tűzoltóautó? Oda, ahol keresztirányban már zöld jelzést kaphattak, így akár 50 km/óra sebességgel is áthaladhatott volna egy másik jármű.

Forrás: Google Utcakép

A felső képen a tűzoltóautó baleset előtti haladási irányából látható a kereszteződés (a tűzoltó valójában a belső forgalmi sávban érkezett, de a Google Utcaképen ez a nézet van. Az alsón a keresztutca, ahonnan kötelező haladási irány jelzőtábla hiányában akár egyenesen is haladhat egy jármű.

Forrás: Google Utcakép

Ezeket figyelembe vette a kéklámpás vezetője? Eltúlzott sebesség a jármű tömegéhez, a helyszín sajátosságaihoz, és a forgalmi helyzethez képest.

A felvétel alapján a tűzoltóautó vezetője szegte meg a KRESZ-t, a balesetért ő a felelős.

Lehet demagóg módon emlegetni, hogy majd akkor okoskodjunk, ha a mi égő házunkhoz vonul. Ám ebben az esetben odaért a helyszínre ez a tűzoltóautó?

A félreértések elkerülése végett az égvilágon semmi bajom sincsen a tűzoltókkal. Minden tiszteletem az övéké, embereket mentenek. De minden baleset vizsgálatának a célja, az újabbak megelőzése. Most is csak ez vezérelt. Őszintén remélem, hogy átment a lényeg.

Vigyázzatok magatokra!

Vörös László
baleseti helyszínelő

(2017. december 11.)

hirdetés


Tűzkereszt  Tűzkereszt
Fórum:
 Tűzoltók közúti balesetei
Tűzőr:
 Kéklámpa az életekért
Jogőr:
 Megkülönböztető jelzéssel mindent szabad?
hirdetés
   Támogatók | Céljaink | Hírlevél | Impresszum | Szerzői jogok | E-mail | RSS   © Lánglovagok.hu 2001-2017.