Legyen Önnek is langlovagok.hu e-mail címe!
Tűzvédelmi házirend lakóépületeknek
(x)
 Futótűz Futótűz
Teherautó és mikrobusz kilenchalálos karambolja a 4-es főúton
Kilenc halott a 4-es főúton
Öngyilkosság az egységes katasztrófavédelmi rendszer árnyékában
Teherautó alatt szakadt be az úttest Gyálon
Nem fért át egy kisteherautó a vasúti felüljáró alatt Szigetszentmiklóson
Volkswagenek karambolja elsőbbségadás elmulasztása miatt a 4-es főúton
Horgásztóba hajtott egy BMW Vállajon
Román kamion borult fel az M3-ason
Kibertámadás a katasztrófavédelem ellen
Kirúgták a kritizáló tűzoltót
 Céginfó Céginfó
DRYCON Hungary Kft.
Tűzkármentesítés, vízkármentesítés, viharkárok utáni helyreállítás.
KontaktBau Szigeteléscentrum
Fújható üveggyapot-szigetelés, tűzoltóknak kedvezmény.
Lánglovagok Kft.

Budapesti társasházaknak tűzvédelmi házirend kedvező áron.

Magyar Tűzvédelem

Tűzvédelmi szakvizsga, tűzvédelmi feladatellátás, karbantartás.

PRO-SEC Kiadói, Oktatói és Szervező Kft.

Tűzvédelmi, munkavédelmi és vagyonvédelmi képzések.

Robotex Kiadói Üzletág Kft.

Táblák, utánvilágító rendszerek, tűzvédelmi nyomtatványok.

Valmar-Safety Munkavédelmi és Tűzvédelmi Kft.

Védőfelszerelések, tűzvédelmi eszközök, munkavédelmi és tűzbiztonsági jelzések gyártása és forgalmazása.

VS Construction Kft.
Tűzkárok és vízkárok utáni speciális épülettisztítás.
 Szolgáltatások Hirdetés
Védőeszközök, gázérzékelők, tűzoltó felszerelések
Budapesti társasházaknak tűzvédelmi házirend készítése gyorsan
Épületszárítás, penészmentesítés, fertőtlenítés
Baleseti kártérítés közlekedési és munkahelyi baleseteknél
Tűzvédelmi szakvizsga Budapest
 Fórum Fórum
Társasházak tűzvédelme
Jelentkezés tűzoltónak
TŰZOLTÓSÁG és katasztrófavédelem
A hét fotója a Lánglovagokon
Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Tűzoltókommunikáció
112-es segélyhívó
Tűzoltós apróhirdetések
Még több téma
 Szakvizsga Tűzvédelmi szakvizsga
Hegesztők és az építőipari tevékenység során nyílt lánggal járó munkát végzők
Tűzgátló tömítések beépítését, felülvizsgálatát, karbantartását, javítását végzők
Tűzállóságot növelő burkolatok beépítését, karbantartását végzők
Tűzállóságot növelő bevonati rendszerek alkalmazását, karbantartását végzők
Éghető gáz lefejtését, töltését, kiszolgálását, továbbá autógáz kiszolgálását végzők
  Tűzvonalban 

Megbukott a katasztrófavédelem

Hibák sorozatával hátráltatták egy lezuhant siklóernyős mentését.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) nyilvánosságra hozta a vizsgálati jelentését a Pilisszántó és Pilisszentkereszt között történt légi balesetről. Január 4-én egy siklóernyős növendék kevéssel napnyugta előtt az oktatója nélkül, alkalmatlan látási viszonyok között startolt a hegyoldalból, ám 200 métert se tudott megtenni, 70 méter szintkülönbséggel lejjebb fának ütközött, és törött lábbal 8-10 méter magasságban rekedt.

Több mint fél óra múlva indultak a tűzoltók

A baleset 15:35-kor történt. A siklóernyős mobiltelefonon azonnal felhívta az oktatóját, megadta a koordinátáit, és - mivel telefonja lemerülőben volt - kérte őt, intézkedjen a mentésről. Az oktató a 112-es segélyhívót tárcsázta, mely a Budapesti Rendőr-főkapitányságon (BRFK) csörgött. Itt kikérdezték, majd átkapcsolták az Országos Mentőszolgálathoz (OMSZ). Ott újra kikérdezték, ezt követően a mentők riasztották a pilisvörösvári kocsijukat, és értesítették a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóságot (FKI). A mentők az illetékes főkapitánysággal fel akarták venni a kapcsolatot, de a hívásukat a BRFK-n fogadták, így onnan átkapcsolták őket a Pest Megyei Rendőr-főkapitányságra (PMRFK).

A jelzés útja (Forrás: KBSZ)

Az FKI 15:44-kor értesült a légi balesetről, de az információt csak 16:12-kor adta át a PMKI-nak. A pomázi önkormányzati tűzoltóság (Pomáz ÖT) 16:14-kor kapta a riasztás, tehát 34 perccel később, hogy a 112-re befutott a segélyhívás. Ráadásul egy olyan koordinátával, amely a hegy túloldalára mutatott, és a riasztás utáni egyeztetést követően se sikerült a mentést végző tűzoltóknak olyan információhoz jutniuk, amely a sérült tartózkodási helyét pontosan behatárolta volna. Pedig a jelző további segítségként 16:33-kor a Pest MKI-nak e-mailben megküldte a baleset pontos helyszínének Google térképre hivatkozó linkjét, majd 16:44-kor szintén e-mailben a Pest MKI-nak, a PMRFK-nak, az FKI-nak, az Országos Mentőszolgálatnak egy általa összeállított szintvonalat térképet küldött, amelyen a baleset helyét és annak a megközelítését befolyásoló terepviszonyokat is feltüntette.

Mindenki tudta a koordinátát, csak a mentést végző tűzoltók nem

A katasztrófavédelemnél még csak annyit sem tettek meg, hogy a Pomáz ÖT híradóügyeletének továbbítsák az e-maileket, az információt teljesen lenyelték. A pomázi tűzoltók megpróbálták a jelző telefonszámát megtudni, hogy részletesebb tájékoztatást kapjanak tőle, de az erőfeszítéseik nem jártak sikerrel. Az oktató által küldött pontos koordináta és a térképvázlat nem jutott el hozzájuk.

A tűzoltóknak és rendőröknek az erdész segítségével a riasztásától számított 89. percben sikerült a sérültet "összekiabálás útján" megtalálniuk. A kutatást és a mentést rendkívül módon nehezítette a kedvezőtlen időjárási és terepviszonyok. Ráadásul a siklóernyős megtalálásakor a helyszínre tartó, speciális mentésekre szakosodott Pilis Mentőcsoportot a PMKI bevonulásra utasította. Őket aztán 20:25-kor újra riasztották, és közreműködtek a mentés utolsó fázisában.

A sérültet végül 22:24-kor, a baleset bekövetkezése után 6 óra 49 perccel sikerült eljuttatni a hegytetőn várakozó mentőkhöz. Az ellátást követően a mentőautó 22:55-kor indult el, és másnap, 0:10-kor adta át a férfit a budapesti honvédkórház Sürgősségi Betegellátó Centrumának.

Nagyobb baj is lehetett volna belőle

A vizsgálóbizottság feltételezése szerint amennyiben a megfelelő helyismerettel rendelkező pomázi tűzoltók a riasztással egy időben, vagy kicsivel később hozzájutottak volna a jelző által az irányító központoknak átküldött információkhoz, akkor elmaradhatott volna a nehéz terepen végzett gyalogos kutatás, és a járműveket is egyből a hegytetőre irányíthatták volna.

A szokatlanul enyhe időjárásnak, a sérült rendkívül jó fizikai és pszichikai állapotának, valamint a sérülés jellegének köszönhetően az orvosi ellátáshoz jutás hosszas késlekedése ebben a konkrét esetben nem járt súlyosabb következményekkel.

Van min javítani

A vizsgálóbizottság javasolja az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak, hogy vizsgálja felül a riasztási rendszerét annak érdekében, hogy a segélykérés vételét követően a lehető legrövidebb időn belül megtörténjen a tűzoltók riasztása. Az információtovábbítás jelenlegi rendszerének is áttekintése szükséges, hogy az érdemi információk minden esetben a leggyorsabban és hiánytalan tartalommal jussanak el a beavatkozást végrehajtó egységekhez. A KBSZ kéri, a katasztrófavédelem tegye lehetővé, hogy a mentést végző tűzoltók a helyszínről szükség esetén közvetlenül is felvehessék a kapcsolatot a bejelentővel.

A vizsgálóbizottság azt is javasolja az Országos Mentőszolgálat, az Országos Rendőr-főkapitányság, és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság számára, hogy teremtsék meg a földrajzi koordináták formájában rendelkezésükre álló helyinformációk hatékony felhasználásának tárgyi, szervezeti és képzési feltételeit. Ezen szervezeteknek ugyancsak szükséges áttekinteniük, mikor és hogyan alkalmazzák az egymás közötti kommunikációra az egységes digitális rádiótávközlő rendszer (EDR) együttműködési csatornáját, ennek a lehetőségnek a mellőzése szintén problémákat okozott a mentésnél.

A zárójelentés tervezetét az érintett szervezetek megkapták, annak tartalmával a rendőrség egyetértett, a mentők és a katasztrófavédelem pedig nem tett olyan észrevételt, amely változtatást indokolt volna.

A jelentés teljes terjedelmében innen tölthető le.

Lánglovagok.hu

(2014. november 18.)

hirdetés


Tűzkereszt  Tűzkereszt
Tűzvonalban:
 De mi történt a Pilisben?
Képek:
 Siklóernyős landolt egy fán Pilisszántó közelében
Fórum:
 Légi balesetek
hirdetés
   Céljaink | Hírlevél | Impresszum | Szerzői jogok | Adatvédelem | E-mail | RSS   © Lánglovagok.hu 2001-2017. 
hirdetés