Tűzoltóhajó a Fertő-tavon

Mentésre és tűzoltásra alkalmas hajó állt szolgálatba a fertőrákosi önkéntes tűzoltóknál.

Már nem csak a Dunán, hanem a Fertő-tavon is készenlétben áll egy tűzoltóhajó. Ezt azonban nem a katasztrófavédelem, hanem a Fertőrákosi Tűzoltó Egyesület üzemelteti. Az 1978-ban gyártott, Rotorte-Marine LTD England típusú hajót négy évvel ezelőtt a rusti önkéntes tűzoltók adományozták. Az egyesület tagjainak rengeteg munkával és közel egymillió forint ráfordításával sikerült felújítaniuk és szolgálatba állítaniuk.

St. Flórián tűzoltóhajó a Fertő-tavon (Fotó: Fertőrákos ÖTE)
St. Flórián tűzoltóhajó a Fertő-tavon
(Fotó: Fertőrákos ÖTE)

Takács Péter, az egyesület parancsnoka a Lánglovagok.hu érdeklődésére elmondta: a hajótest felépítését tekintve üvegszál anyagú, fémváz erősítésű, mely kívülről is jól látható horganyzott csövekből áll. Kialakítása dupla fenekű, mely a két réteg között kitöltő hab található. Ez teszi lehetővé, hogy a hajó lenyitott rámpával is úszóképes, így akár vízből személyt, akár egy kisebb csónakot is könnyedén a hajóba lehet húzni. Síkfenekű hajó lévén akár 30 centiméteres vízben is képes haladni.

A hajófenék tavaly lett teljesen lecsiszolva, üvegszálazva gél lakkozva, algagátlózva. Zárható vízmentes kabinja szolgál akár a vízből mentett személy, akár a mentő személyzet elhelyezésére. Teherbírása 1000 kg, mely 8 személy, valamint a felszerelés szállítására alkalmas. A kabin ablakai és ablakgumijai, valamint a rámpa szigetelőgumija idén lettek kicserélve. A keresőlámpák olyannyira elavultak voltak hogy azokat LED-es keresőlámpákra cserélték, Kettő hátul, kettő elől helyezkedik el. Előbbiek 360 fokban forgathatók. Lecserélték a megkülönböztető jelzés fényhídját, melyben található hangosbeszélő és egy 360 fokban forgatható keresőlámpa.

St. Flórián tűzoltóhajó szivattyúja (Fotó: Fertőrákos ÖTE)
St. Flórián tűzoltóhajó szivattyúja
(Fotó: Fertőrákos ÖTE)

A St. Flórián nevet kapott hajó motorja egy Volvo Penta gyártmányú, 6 hengeres soros elrendezésű motor, mely a maga 200 lóerejével könnyedén siklatja a 3000 kg-os hajótestet. A motor a hűtővíz fogyasztása miatt idén teljes felújításon esett át, mely kiterjedt a teljes tömítés cserére, hengerfej szakműhelyben történő felújítására, a hűtőrendszer teljes átmosatására, valamint új szűrőket, olajat, hűtőközeget kapott. Takács Péter elmondása szerint a közeljövőben tervezik a hajtómű cseréjét egy duplacsavarosra , mellyel tovább nőne a teljesítménye alacsonyabb motorfordulat mellett.

A vízszivattyú egy Ziegler FP 16/8, mely a tavalyi évben lett szakműhelyben felújítatva. A szivattyú szívóoldala fixen ki van építve, rendelkezik lábszelepes szűrővel és szűrőkosárral is. A kabin tetején található egy forgatható vízágyú, a hajó oldalára pedig telepíthető egy tartalék vízágyú. Ez utóbbit a két nyomócsonk valamelyikéről lehet megtáplálni. A két nyomócsonkról továbbá táplálható még a parton álló gépjárműfecskendő. A hajó orrában kialakított hely van az egyesület Rosenbauer FOX 2 típusú kismotorfecskendőjének is, mely további sugarakat képes ellátni – ismertette Takács Péter.

Saját hajóhely a cél

A parancsnok közölte: a St. Flórián jelenleg két hajóvezetővel teljesít szolgálatot, ami jövőre újabb két hajóvezetővel bővül. Jelenleg folynak az egyeztetések egy saját hajóhely és a hozzá tartozó infrastruktúra kiépítéséről.

Rovat
Témakör