Nem várható érdemi intézkedés Újbudán

Nem várható érdemi intézkedés Újbudán

Kelenföldön tűzoltási felvonulási területekből csináltak fizető parkolót, és úgy tűnik, most változás sem lesz.

A Lánglovagok Egyesület kilenc középmagas panelház megadásával fordult október elején a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz, miután az épületekhez tartozó tűzoltási felvonulási területeken fizető parkolást vezettek be. A kelenföldi probléma nem új keletű, az elmúlt évtizedekben sorra tűntek el a közterületi tűzoltási felvonulási területek, alapvetően az úttulajdonos önkormányzat, valamint a tűzvédelmi hatóság miatt, amelynek illetékesei inkább elfordítják vagy homokba dugják a fejüket.

Ennyit tett a katasztrófavédelem

A mostani közérdekű bejelentésében a tűzmegelőzéssel foglalkozó közhasznú szervezet a következőt kérte Lipták Attila tű. dandártábornoktól, fővárosi katasztrófavédelmi igazgatótól:

„[…] a megjelölt lakóépületeknél vizsgálják meg a megközelítési útvonal, tűzoltási felvonulási terület meglétét, a tűzvédelmi hatóság a jogszabályi kötelezettségét teljesítve kényszerítse ki a létesítési követelmények betartását, vagy kezdeményezzen egyeztetést az úttulajdonos önkormányzattal, hogy a parkolási igény figyelembevételével, kompromisszumos megoldással a mai elvárásoknak megfelelő tűzoltási felvonulási terület legyen kijelölve. Ebben a Lánglovagok Egyesület továbbra is kész segítséget nyújtani.”

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság a hivatalvezetője útján ezt válaszolta:

„Tájékoztatom, hogy a fenti címeken a Kirendeltség képviselői 2023. október 12-én helyszíni vizsgálatot hajtottak végre, azt követően 2023. október 17-én tűzvédelmi hatáskörben egyeztetést folytattak a parkolási rend tárgyában Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Közlekedési Osztályával, továbbá a fák lombvágásával kapcsolatban az Önkormányzat Közterület-felügyeletével.

Az egyeztetés eredményeként a felek – mind a meglévő állapotok, mind a jövőben átalakításra kerülő területek esetében is – közösen vizsgálják a tűzoltói beavatkozási feltételek javításának lehetőségeit, amelyekhez megteszik a lehetséges intézkedéseket.”

A válasz mondhatni reménykeltő, csakhogy, ha tűzvédelmi szabály megsértését, a tűzoltási felvonulási területre vonatkozó létesítési követelmények be nem tartását tapasztalták a helyszínen, akkor törvényi kötelezettségük lenne a hatósági fellépés.

Mellébeszél az önkormányzat

Az Újbudai Polgármesteri Hivatal részéről a Közlekedési Osztály vezetője válaszolt a Lánglovagok Egyesület megkeresésére. Ebben a mögé bújtak, hogy a fizető övezet kialakításával új parkolóhelyek nem lettek kijelölve, a mozgáskorlátozottak részére felfestett várakozóhelyek már évek óta ott vannak.

Az önkormányzat így hárítja a felelősséget: „Amennyiben azokon a területeken változtatunk a parkolási renden, ahol tűzoltási felvonulási terület nincs kijelölve, minden esetben elküldetjük a megbízott szaktervező céggel a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság felé, hogy megtehessék észrevételeiket. Továbbá minden általunk végzett munkához készített végleges tervet engedélyeztetünk a budapesti utak forgalomtechnikai kezelőjével, a Budapest Közút Zrt. Forgalomtechnikai Igazgatóságával.”

Arra már számtalanszor rávilágítottunk, hogy a Budapest Közút Zrt. mennyire nincsen tisztában a tűzoltási felvonulási területekkel, és ha a forgalomtechnikai tervezés során minden érintett figyelemmel lenne a tűzvédelemre, akkor nem fordulna elő olyan sem, mint ami az Etele úti panelházakhoz vezető úton történt.

Az önkormányzat megemlíti a korábbi fővárosi katasztrófavédelmi igazgatóval való egyeztetést, melynek során Varga Ferenc tű. dandártábornok rávilágított, volt olyan időszak, amikor a tűzoltási felvonulási területek jelöléséről nem rendelkeztek a szabályzók.

Igen, ezt tudjuk, a Középmagas panelszerkezetű lakóépületek tűzvédelmi helyzetének vizsgálata, tűzbiztonságának fejlesztési lehetőségei című szakdolgozat részletesen foglalkozott a tűzoltási felvonulási területekkel, megemlítve, hogy a parkolási tilalom jelölését először az Országos Tűzvédelmi Szabályzat kiadásáról szóló 9/2008. (II. 22.) ÖTM rendelet írta elő. De ez csak azt mutatja, az önkormányzatok a lakóházak létesítési követelményeire fittyet hányva létesítettek parkolókat azokon a területeken, ahol a tűzoltói beavatkozást kellene biztosítani. Úttulajdonosként megkérdőjelezhetetlen ebben a felelősségük, ráadásul sokáig az önkormányzatok építésügyi hatósági feladatokat is elláttak, tehát nem esett volna nehezükre a panelházak létesítési követelményeinek utánanézni.

Az igazi döbbenet az önkormányzat hozzáállásában azonban ez:

„Minden egyes érintett társasház érdeke, hogy a tűzoltási felvonulási területek biztosítottak legyenek. Nekik kellene közgyűlési határozatot hozni, hogy elfogadják a tűzvédelmi tervüket és megterveztetniük a tűzoltási felvonulási területeket az építéskor érvényben lévő tűzvédelmi szabályzat szerint. A tervdokumentáció elkészítése után van lehetőségük a forgalomtechnikai kezelő hozzájárulásának birtokában a szükséges táblázások és felfestések elvégeztetésére.”

Tehát az önkormányzatok parkolókat létesítettek az épületek tűzoltási felvonulási területein, és még a lakóházak tulajdonosai fordítsanak rá időt, pénzt, hogy korrigálják az úttulajdonos baklövését.

Az önkormányzat így számolt be a katasztrófavédelemmel való egyeztetésről:

„2023. október 17-én újabb egyeztetésre került sor a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, az Újbuda Közterület-felügyelete és Önkormányzatunk Közlekedési Osztályának munkatársa között. Abban állapodtunk meg, hogy amennyiben egy adott terület vagy parkoló használatában változtatásra kerül sor, a forgalomtechnikai kezelővel történő engedélyeztetés előtt a szaktervező cég továbbra is fel fogja venni a kapcsolatot a Katasztrófavédelemmel, hogy egyeztessenek az általuk igényelt megfelelő tűzoltási felvonulási terület biztosításáról.

A Katasztrófavédelem munkatársai olyan szempontból is végigjárják a területet, hogy belógó faágak és elburjánzott növényzet ne akadályozzák munkájukat. Önkormányzatunk felé fogják jelezni a kritikus helyszíneket és Zöldfelületi Csoportunkkal elvégeztetjük majd a szükséges gallyazási munkákat.”

Ebből az tűnik ki, hogy a Lánglovagok Egyesület által konkrétan megjelölt lakóépületeknél azonnali intézkedés a tűzoltási felvonulási területek szabaddá tételére nem várható. De vajon ha emiatt késlekedik majd a tűzoltás, mentés, emiatt történik személyi sérülés, halál, akkor ki vállalja a felelősséget?

Mit szól ehhez az építésügyi hatóság?

Tekintettel arra, hogy lakóépületek létesítési követelményeinek betartásáról van szó, a Lánglovagok Egyesület az ügyben megkereste a fővárosi kormányhivatalt is, ám azok nem érezték magukat illetékesnek, és a bejelentést áttették az újbudai jegyzőhöz.

A kör bezárult.

Rovat
Témakör