Újabb fizető parkolók tűzoltási felvonulási területeken Újbudán

Újabb fizető parkolók tűzoltási felvonulási területeken Újbudán

Egy sor kelenföldi panelháznál ignorálta a tűzvédelmet az önkormányzat.

Október 1-jén Budapest XI. kerületében, Kelenföldön kiterjesztették a fizető parkolási zóna határát, egészen az Andor utcáig, annak mindkét oldalára. Csakhogy ezen a területen számos középmagas lakóépület található, amelyeknek tűzoltási felvonulási területet kellene biztosítani, ezek egy részét eltorlaszolva viszont most fizető parkolók vannak.

A Budapesten eltűnt tűzoltási felvonulási területek problémájára a Lánglovagok Egyesület több esetben felhívta a figyelmet, de a főpolgármester, az építésügyi hatóság és a tűzvédelmi hatóság inkább szőnyeg alá söpörte a problémát. A témával, megoldási lehetőségekkel még a „Középmagas panelszerkezetű lakóépületek tűzvédelmi helyzetének vizsgálata, tűzbiztonságának fejlesztési lehetőségei” című szakdolgozat is részletesen foglalkozott.

Az Etele út, Tétényi út, Fehérvári út és Andor utca (Zsombor utca) által határolt területen részint olyan panelházak találhatók, melyek létesítésnél a középmagas- és magasépületek tűzrendészeti előírásairól szóló BM TOP 5-65 ágazati szabványt be kellett tartani. Ez előírta, hogy középmagas épületek megközelítését legalább az épület egyik oldalánál biztosítani kell. A megközelítésre szolgáló utakat minimálisan két nyomvonal szélességűre kell építeni. A megközelítésre szolgáló utakat legalább 16 tonnás gépjárművek részére mindenkor járhatóvá kell kiépíteni. Az épület szabad határoló falától mért legkisebb úttengelytávolság 8 méter lehet. Az utat legalább 4,20 méter szélességűre kell megépíteni. Szélesebb út esetén az útpadka (járda, fellépő) és az épület szabad határoló fala közti távolság legfeljebb 6 méter lehet.

Az ágazati szabvány azt is tartalmazta, hogy a megközelítésre szolgáló oldalt minden szinten mentésre alkalmas ablakokkal kell ellátni. Az épület megközelítésére szolgáló oldalak teljes szélességében felvonulási területet kell biztosítani. Amennyiben a megközelítésre szolgáló út mentén fasor kerül ültetésre, úgy a fák egymás közötti távolsága juhar, platán és vadgesztenyefa esetében 15 méternél kisebb nem lehet.

Ezen létesítési követelményeket a mai napig be kéne tartani, ezen területeket a tűzoltók részére fenntartani. Ugyan, ha csak ennyi útszélességgel tennék, az még elég szűkös lenne a tűzoltóknak, de ha még ez sincs, akkor az már végzetes lehet. Érthetetlen, hogy az önkormányzat mindennemű forgalmirend-változtatás nélkül, az általuk is ismert probléma megoldására való törekvés helyett egyszerűen csak kirakták a fizető övezet táblákat, felszereltették a fizető automatákat, és pénzt szednek a közterületi parkolásért olyan helyen, ahol nem is lehetne gépjárművel várakozni.

Az új fizető övezetben az alábbi épületek tűzvédelmi szempontból különösen aggályosak:

  • Fehérvári út 109-119.
  • Fehérvári út 121-131.
  • Fehérvári út 135-145.
  • Fehérvári út 147-157.
  • Rátz László u. 36-46.
  • Rátz László u. 48-58.
  • Andor u. 5-11/B.
  • Andor u. 4-12.
  • Andor u. 14-18/B.

A Lánglovagok Egyesület a kelenföldi fizető zónák kapcsán közérdekű bejelentésben felhívta Dr. László Imre újbudai polgármester, Karácsony Gergely főpolgármester, dr. Sára Botond Attila főispán, valamint Lipták Attila tű. dandártábornok, fővárosi katasztrófavédelmi igazgató figyelmét a problémára.

Vajon, ha a tűzoltási felvonulási terület hiánya miatt a tűzoltás, mentés késlekedik, emiatt hal meg valaki, ki fogja vállalni közülük a felelősséget?  Vajon a fővárosi katasztrófavédelmi igazgató tud elérni érdemi változást a budapesti hozzáállásban, hiszen Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a vezetése alatt volt jó példa erre.

Rovat
Témakör