Parkoló autók a tűzoltók útjában a 4-es metrónál

A Bikás parki metróállomásnál a tűzoltási felvonulási terület megközelíthetőségével folyamatosak a gondok.

Az autósok behajtásának megakadályozásának érdekében pótolták a pollereket a 4-es metró Bikás parki állomásánál a kijárat előtti rész két oldalán. Ez a rész tűzoltási felvonulási területnek számít, és a megközelítéséhez megfelelő szélességű utat a tűzoltóautóknak szabadon kell hagyni, a Vahot utca felől mégis rendszeresen parkoló autók torlaszolják el a bejáratot. A pollerekkel a helyzet nem javult, sőt, még csábítóbb lett a rossz helyen parkolás, ezért a Lánglovagok Egyesület közérdekű bejelentéssel fordult a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz (FKI).

A Bikás parki metrómegállónál a rendőrség szerint ezt lehet, a közterület-felügyelet szerint nem, a katasztrófavédelem meg nem nézi jó szemmel (Fotó: Kis-Guczi Péter)
A Bikás parki metrómegállónál a rendőrség szerint ezt lehet, a közterület-felügyelet szerint nem, a katasztrófavédelem meg nem nézi jó szemmel (Fotó: Kis-Guczi Péter)

A katasztrófavédelem a helyszíni ellenőrzés során megbizonyosodott róla, hogy a Vahot utca felől tényleg nem kijelölt helyen történik parkolás, ami a tűzoltó szakfelszereléssel eltávolítható pollereknél akadályozza a tűzoltási felvonulási területre való behajtást. A Tétényi út felől azonban még megközelíthető maradt a metróállomás felszíni épülete, így inkább a terület tolatás nélküli elhagyásával adódik probléma. Az FKI közölte: a tilosban történő parkolás megelőzése céljából a kerületi rendőrkapitányságon kezdeményezik a tilalom jelölését, valamint kéri a további intézkedés megtételét a tűzoltási felvonulási terület mindkét irányból történő megközelítése céljából.

De valóban tilos ott a parkolás?

A Lánglovagok.hu az ügyben a Budapesti Rendőr-főkapitánysághoz fordult, amely közölte: „Kérdésének megválaszolása nem rendőrségi hatáskör, kérdésével a közterület felügyelethez tud fordulni […] az adott terület parkolási rendjének fenntartása és ellenőrzése nem rendőrségi hatáskör, így ezzel kapcsolatosan nyilatkozni nem kívánunk.”

Miután felvilágosítottuk őket a 2012. évi II. törvény 224. és 229. §-ának tartalmáról, közölték, a kihelyezett oszlopok melletti – akár a képen látható módon történő – várakozás a jelenlegi forgalmi rend figyelembevételével nem ütközik jogszabályba. Természetesen a rendőrség megteszi a szükséges intézkedést a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése – többek között a szabálytalan várakozás szabályainak megszegése – esetén is, amennyiben ilyet észlel vagy hoznak a tudomására.

A katasztrófavédelem rendőrséghez való fordulásával kapcsolatban megjegyezték, hogy a forgalmi rend kialakításával, módosításával és ennek keretében a közlekedési jelzőtáblák kihelyezésével, valamint az útburkolati jelek felfestésével a Budapest Közút Zrt. Forgalomtechnikai és Műszaki Nyilvántartási Igazgatósága foglalkozik. A közútkezelő által a KRESZ-ben foglalt táblákkal és jelzésekkel kialakított forgalmi rendtől eltérő jelzések alkalmazása joghatás kiváltására nem alkalmas.

Biztos lehet ott parkolni?

A Lánglovagok.hu megkeresésére az újbudai közterület-felügyelet már jóval alaposabban körbejárta a témát. Helyszíni szemlét tartottak, és megállapították, hogy az oszlopok előtti területen a várakozás tilalma nem egyértelmű. A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 40. § (1) bekezdése szerint „járművel megállni – ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.” A közterület-felügyelet szerint e tekintetben amennyiben a jármű az oszlopokhoz képest tolatva áll meg, nem sérti a fenti szabályt.

Füri István igazgató ugyanakkor a KRESZ 40. § (5) d) pontjára is felhívta a figyelmet. E szerint tilos megállni „útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, ha a közúti jelzésből más nem következik; az útkereszteződésben az úttorkolattal vagy útelágazással szemben megálló járműre – ha ez a többi jármű bekanyarodását nem akadályozza – a tilalom nem vonatkozik”.

A közterület-felügyelet szerint a KRESZ nem fogalmazza meg egyértelműen, hogy egy úttorkolattal szemben álló jármű a bekanyarodást mikor akadályozza. Amennyiben a forgalomtechnika kialakítója az adott helyszínen egyértelműen meg akarja tiltani a megállást, várakozást, úgy célszerű lenne a KRESZ 18. § (3) bekezdésében meghatározott „különösen veszélyes hely” útburkolati jelet elhelyezni.

OTSZ és a megállni tilos tábla

Az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 66. § (3) bekezdése azt írja, „a tűzoltási felvonulási területen, valamint a tűzoltói vízszerzési helyeken gépjárműparkolót kialakítani nem lehet. Ezeken a helyeken a parkolási tilalmat táblával és a tűzvédelmi szakhatóság előírása esetén útburkolati jellel jelölni kell.” Ez a létesítési előírás azonban a 4-es metró engedélyezésekor még nem volt érvényben, és a jelen problémára sem adott volna valószínűleg megoldást.

A Bikás parki állomásnál jelenleg a Tétényi út és a Vahot utca felől mindkét irányból behajtani tilos tábla van kitéve, ám kiegészítő táblán se jelzik, hogy tűzoltási felvonulási területről van szó. A Lánglovagok Egyesület úgy véli, az OTSZ tervezett módosításánál megfontolandó, hogy a tűzoltási felvonulási terület parkolási tilalmára vonatkozó szabály a létesítési követelményekből átkerüljön a használati előírásokba, kiegészítő táblán legyen kötelező feltüntetni a megállási tilalom okát, és a tűzoltási felvonulási területek megközelítésére szolgáló tűzoltási felvonulási utak követelményeivel is foglalkozzon részletesebben a jogszabály.

Rovat
Témakör