Faun ATF 60-4 típusú tűzoltódaru

A kor technikai színvonalának megfelelő új, korszerű technikával felszerelt, a tűzoltóság napi feladatait kielégítő Faun ATF 60-4 típusú darukat szállított a Horoszcoop Kft. 2001 novemberében a katasztrófavédelemnek.

Faun ATF 60-4 tűzoltódaru

A több mint 150 éves alvázgyártó múlttal rendelkező nürnbergi Faun autódaru gyár a tűzoltóság igényeinek megfelelően megtervezte és legyártotta a Németországban – kompakt méreteinek, rendkívül gyors telepíthetőségének köszönhetően – már évek óta nagy népszerűségnek örvendő Faun ATF 60-4 típusú nehéz terepviszonyokra tervezett autódarut.

A járműdarukkal szemben a használhatóság szempontjából támasztott öt legfontosabb követelményt a felhasználók körében végzett felmérések határozták meg. Ezek a tulajdonságok – kompakt méretek, egyszerű és megbízható hajtási lánc, teljes gép a megengedett tengelyterhelési értékeken belül (azaz ne legyen külön utánfutón pl. az ellensúly), hosszú gém és jó emelési tulajdonságok, egyszerű és könnyen kezelhető teleszkópolási rendszer – a Faun tervezői előtt már ismertek voltak, a sorrend azonban meglepő volt számukra.

E szempontok alapján fejlesztett ATF 60-4 járműdaru gondosan kidolgozott, innovatív tulajdonságaival méltán tarthat számot a felhasználók érdeklődésére. Ez a típus az első, amely már a Faun új konstrukciójú fülkéjével készült, azaz magában foglalja a legmodernebb biztonsági, kényelmi, valamint ergonómiai jellemzőket. Az új négytengelyű járműdaru kompaktságával és manőverező képességével is kitűnik.

A 2,66 méter széles (16.00 R25-ös abroncsokkal) 11,7 méter hosszú, 3,65méter magas daru minden kereke kormányozható, fordulási sugara belső íven alig több mint 3 méter. A négytengelyes alváz csavarodásmentes, nagy szilárdságú acélból készült. A négypontos, hidraulikus vezérlésű stabilizálótalpak a jármű mindkét oldaláról – illetve a darufülkéből is – működtethetők.

Faun ATF 60-4 tűzoltódaru

A Faun ATF 60-4 tűzoltódaru erőforrása az elektromos vezérlésű, hathengeres 354 LE-s (260kW ) OM 501 LA típusú Mercedes Benz dízelmotor. A motor közvetlenül csatlakozik a könnyen kezelhető ZF váltóhoz. A leegyszerűsített hajtási láncnak köszönhetően az ATF 60-4 tűzoltódaru üzemanyag-fogyasztása jelentősen csökkent. E mellett a hajtási láncba lehetőség szerint minimális karbantartási igényű alkatrészeket és nem kopó tömítéseket építettek be, ezzel is csökkentve a karbantartás miatti leállásokat, és jelenős költségcsökkentéseket eredményezve.

A kezelőfülkéből állítható hidro-pneumatikus felfüggesztésnek köszönhetően a kezelő bármilyen munkakörülmények között megfelelően működtetheti a darut. A berendezés fékrendszere kétkörös, sűrített levegős, üzemi fékből és kiegészítő ún.Telma örvényáramú mágnesfékből áll. A ZF típusú kétkörös hidraulikus kormányrendszer mechanikusan kormányozza az első két tengelyt. Alaptartozék a sebességváltó házra épített vész kormány szivattyú. Opcióként a darufülkéből működtethető, nyomógombbal választható összkerék, összehangolt, valamint oldalazó hidrosztatikus kormányzás is megoldott. A jármű legnagyobb utazósebessége 80 km/h, és 46 százalékos emelkedőt képes megmászni a vonuló felszerelésekkel együtt.

A felépítménybe – elsősorban a felhasználók igényeire és az emelkedő üzemanyagárakra reagálva – egy 2300 percenkénti fordulaton 122 LE-t ATF 60 leadó négyhengeres Mercedes dízelmotort építettek be. Ezáltal a FAUN ATF 60-4 autódaru felépítményében – más autódarukkal ellentétben – egy rendkívül kis fogyasztású, gazdaságos motor dolgozik.

Az ATF 60-4 járműdaru szilárd, öttagú hidraulikus rendszerű gémszerkezetének gémkinyúlása 10,4 – 40,2 méter. A gém kitolását egyszeres és egy kétszeres munkahenger, valamint feszített kötélrendszer segíti. A viszonylag egyszerű és sokoldalú teleszkóprendszer megbízható, külön biztosításokat nem igényel és nincs kitéve az elektronikus meghibásodásoknak sem.

Az új járműdaru ellensúlykészlete 8,9 tonna. Az ellensúlykészlet egyébként hidraulikusan felvehető, illetve letehető. A darut úgy tervezték, hogy a max. ellensúlyon túl minden egyéb felszerelés – pl. külön a tűzoltók igényeinek megfelelően ún. málhaládák is gond nélkül elfér a kompakt alvázon.

A háromkörös hidraulikarendszert két axiáldugattyús, változtatható lökettérfogatú szivattyú és fogaskerék szivattyú táplálja. Ezek adják a FAUN autódarukra jellemző könnyű és üzembiztos kezelhetőséget. A főcsörlőt állandó lökettérfogatú, axiáldugattyús motor hajtja, így húzóereje 45 kN, míg a kötél sebessége 130 m/perc.

Faun ATF 60-4 tűzoltódaru

A Faun daruk hidraulika rendszerét és alkatrészeit úgy terezték és építették meg, hogy a daru biztonságos, megbízható, könnyen kezelhető, pontosan vezérelhető legyen, és a teher súlyától függetlenül gyorsan reagáljon a kezelő utasításaira. A tágas panorámafülke szintén jellemző a darura. Az ergonomikus kialakítású fülkéből a kezelő kényelmesen, körkörös kilátással, jó áttekinthetőséggel a daru összes funkcióját működtetheti. A korszerű, hidraulikus joystick-vezérlés és a gondosan megtervezett nyomatékhatároló mind-mind alapfelszerelés.

Az alváz hátsó részén elhelyezett Rotzler 200 – Európában legelterjettebb változat – mentőcsörlő és a hozzátartozó vonóháromszög biztosítja az ún. emelve vontatást sérült járművek részére, illetve árokba csúszott járművek mentésére.

A gyár ennek a tűzoltódarunak fejlesztésével olyan gépet valósított meg, amely megbízható, jó manőverező képességű, ugyanakkor gazdaságos, könnyen kezelhető és karbantartható, valamint a legszigorúbb közlekedési és biztonsági előírásoknak is megfelel.

Rovat
Témakör