Az új Tatra tűzoltógépjárművet tesztelték a tűzoltók

A Tatra R55 CAS24 típusú tűzoltógépjárművet június 12. és 16. között próbálhatták ki a tűzoltók Jászárokszálláson. A kisújszállási tűzoltók június 14-én vették górcső alá.

Maga a fülke a már ismert Tatra hosszított fülkéje, a felépítmény alacsony építésű, amely megnyugtatja az embert az alacsony súlypont felől. Az autó első ránézésre is erőt és biztonságot sugároz. A fülke, 6 fő kényelmes vonultatására tökéletesen megfelel. Amennyiben több főt (8) kívánunk a kárhelyre juttatni, úgy a két első ülés mögötti tároló rekeszt ülésre lehet cseréltetni, így 2 fő menetiránynak háttal utazik. A gépkocsivezető kulturált körülmények között terelgetheti a 18 tonnát. A kezelőszervek és ellenőrző műszerek könnyen és jól áttekinthetőek.

A szerparancsnoki ülésénél nincs óriási hely, és a légzőkészüléke is a motorháztetőn kapott helyet, tehát vonulás közben körülményes és szűkös felvenni. A legénységi részen az ülések kialakítása alkalmas a légzőkészülék felvételére (háttámlába építve), amit könnyen fel tud venni a tűzoltó. A legénységi fülkéből a kiszállás a függőleges lépcsőknek köszönhetően inkább ugrás, vagy háttal kifelé mászás, de az autó nem magas és a lépcsők is csúszásmentes kialakításúak.

A málhatér alacsony, így nem kell nyújtózkodni semmilyen szakfelszerelésért. A járműbe málházott felszereléseken túl, igény szerint több mindent lehet még elhelyezni, mert vannak szabad terek. Éjszaka a kívülre szerelt lámpák megvilágítják a fecskendő környezetét, ezzel is csökkentve a balesetveszélyt. A víztartály a jármű tetejéről nyitható dómfedéllel van ellátva, ahonnan jól láttuk a hullámtörőket, amelyek nagyban javítják a jármű stabilitását.

A hajtáslánc magáért beszél. Aki kicsit is ért a járműtechnikához, annak sokat mond ez a néhány adat: 410 Le, 2100 Nm forgatónyomaték. A Tatra legerősebb V8-as motorját kapta a jármű. Nyugodtan mondhatjuk, hogy hazánkban futó tűzoltó gépjárművek között is a legerősebb (kivéve reptér). A sebességváltó a mai kor követelményeit kielégítő kézi kapcsolású szinkronváltó 6+1 fokozattal és felezővel ellátva. A futómű, maga az alváz. A csehek jól megfontoltan nem váltak meg a hatalmas csőváztól, melyen független kerékfelfüggesztéssel lógnak a féltengelyek. Ez a futómű rendszer biztosítja, hogy a kerekek mindegyike a lehető legjobban támaszkodjon a talajra. Itt találtunk egy számunkra nem tetsző apró részletet. A középen elhelyezett osztómű, amely előre és hátra osztja meg a hajtást, elég alacsonyra került. Bár a terepen bebizonyította, hogy ez nem jelent neki problémát. No de nem csak menni kell, hanem meg is kell állni, mondja a hitetlen! Hát ez megáll! Akkor és ott ahol kell. Szerintem a fékekről ennyit… A differenciálmű zárható a tengelyen és középen is. Ezt a gyakorlatban be is mutatták nekünk.

Menetpróba

Az autóval Jászárokszállás kül- és belterületén szilárd burkolatú úton gurultunk, melynek minősége kívánnivalót hagy maga után. Gondoltuk mi. De a Tatra úgy ment át a nagyobbnál nagyobb kátyúkon, hogy a közútkezelő szinte a sebességkorlátozó táblákat is levetette. Egyszerűen nem lehetett benne érezni sem a sebességet, sem az úthibákat. Erős ívű (szigorú) kanyarokban 70 km/óra körüli tempóban autóztunk a legcsekélyebb bizonytalanság nélkül. Egy kb. 100-110 km/h körüli előzésnél az előzött autó egy óriási lyukat kikerülve elénk vágott. A gépkocsivezetőnk gázelvétel nélkül a bal oldali útpadkára húzta a 18 tonnát, ami egy fekvőrendőr leküzdéséhez hasonló nagyságú hintázással leküzdötte az akadályt. (Itt mindannyiunk ujjlenyomata megmaradt a kapaszkodókban.)

Volt szerencsénk sáros, agyagos terepviszonyok között is ellenőrizni a terepjáró képességeit. A jármű csak hátsó hajtással megy úgy a sárban, mint az IFA-k összkerékkel. Amikor végre megakadt a sárban, egy gombnyomás (összdiffizár) után újra gond nélkül tudtuk folytatni utunkat. Bár az autó teteje is sáros lett, és a jászárokszállási kollégáknak mosni kellett, (amit ezúton is köszönünk) nekünk bebizonyította, hogy jó autó, jó áron. (kb. 60 millió forint) Örülnék, ha ilyen szer állna a garázsban!

Értékelés

Pozitívum: Tágas fülke; alacsony, ezért könnyen rakodható málhatér; bőséges tárolóhely; nagyon stabil úttartás; erős motor; jól elosztott sebességváltó; kiváló fékek; jó kanyarstabilitás; alacsony súlypont

Negatívum: kis átbillenési terepszög az alacsony középső osztómű miatt; szűkös a szerparancsnok helye ahhoz, hogy légzőt vehessen fel; a szerparancsok légzője nem az ülésbe van építve; nem rugózottak az első ülések.

Rovat
Témakör