Heros Aquadux-X 4000 gépjárműfecskendő prototípusának bemutatása

Renault alapra Rába tűzoltóautóval éledhet újra a hazai gyártás.

A Rába Járműipari Holding Nyrt. és a BM Heros Zrt. együttműködésében elkészült a Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendő prototípusa. Az új Rába R16.217 AFW alváz alapjául a Renault Midlum alváza szolgál, az új alvázat Rába gyártmányú futóművekkel, rugókkal és fékberendezésekkel szerelték fel, a speciális igények szerinti átalakításokkal ez képezi az új magyar Heros Aquadux-X 4000 gépjárműfecskendő alapját.

Általános leírás

A Rába R16.217 AFW típusú járműalvázra épített felépítmény megfelel az MSZ EN 1846-2:2003 szabvány előírásainak. A gépjárműfecskendő 4000 ± 5% literes beépített víztartállyal és a víztartály térfogatának 10 százalékát kitevő habképző anyag tartállyal rendelkezik.

Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendő prototípusa (Fotó: Kis-Guczi Péter)
Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendő prototípusa
(Fotó: Kis-Guczi Péter)
Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendő prototípusa (Fotó: Kis-Guczi Péter)

A gépjárműfecskendő hátsó beépítésű, a jármű motorjáról meghajtott, 2000 liter/perc vízszállítású normál nyomású, és 250 liter/perc vízszállítású nagynyomású szivattyú foglal helyet.

Alkalmas oldalanként 2 darab alapvezeték, valamint alapvezetékenként 2 darab – egyenként 300 liter/perc vízátbocsátású – sugárcső működtetésére tartályról, vízhálózatról vagy szabad felszívással, továbbá alkalmas habsugarak, vagy vízágyú működtetésére is. Mindkét oldalon, a középső redőnynél felül elhelyezve 1-1 darab nagynyomású gyorsbeavatkozóval rendelkezik.

Főbb műszaki adatok

Teljes hossz: 7650 mm
Szélesség: 2500 mm
Magasság terheletlen, de tetőmálházással: 3380 mm ± 2%
Megengedett össztömeg: 16 000 kg 
Saját tömeg: 6500 ± 3%
Mellső tengelyterhelés: 4300
Hátsó tengelyterhelés: 2200
Megengedett mellső tengelyterhelés: 6500
Megengedett hátsó tengelyterhelés: 11 000
Megengedett összgördülőtömeg: 16 000
Megengedett összgördülőtömeg pótkocsival: 24 000

Mozgásképességet meghatározó méretek és menetjellemzők MSZ EN 1846-2:2003 szerint (160 00 kg összgördülő tömeg esetén):

Mellső terepszög: 28°
Hátsó terepszög (a felépítmény kialakítása is befolyásolja): max. 27°
Átgördülési szög: 25°
Szabad magasság tengelyek között: 0,420 m
Tengely alatti szabad magasság: 0,320 m
Átlós kerékemelkedés: 0,3 m
Külső fordulókör: 18,1 m
Statikus oldaldőlési szög: 27°
Emelkedőleküzdő képesség: 27°
Legkisebb max. sebesség, seb. korlátozóval: 85+5 km/h
Számított végsebesség korlátozó nélkül: 111,2 km/h
Álló helyzetből 100 m út megtétele: 16 s
Álló helyzetből 65 km/h-ra gyorsulás: 35 s
Teljesítménydotáció 16 t tömegnél: 13,56 kW/t
Teljesítménydotáció 24 t tömegnél: 9,04 kW/t

Motor

Renault DXi7 típusú 6-hengeres soros dízelmotor, turbofeltöltéssel és töltőlevegő-visszahűtéssel. Közös nyomócsöves direkt befecskendezés elektronikus szabályzással. Kipufogógáz károsanyag-kibocsájtás Euro5 szerint.

Teljesítmény: 217 kW (290 LE) 2300 1/min-nél
Nyomaték: 1071 Nm 1200-1800 1/min között
Lökettérfogat: 7,2 liter
Furat/löket: 108/130 mm

Tengelykapcsoló

ZF-Sachs gyártmányú, MFZ 395 típusú egytárcsás száraz tengelykapcsoló, hidraulikus működtetéssel, rásegítéssel. Előkészítés felépítményről történő működtetéshez.

Sebességváltó

ZF Ecolite 6 S1000 TO sebességváltó, teljesen szinkronizált kivitel, 6 előre és 1 hátrameneti sebességgel, Servoshift kábeles mechanikus távműködtetéssel, semleges állás kapcsolással, tempomattal.

Maximális kapaszkodóképesség a motor és a sebességváltó kenési rendszere miatt 27° = 51%, megengedett oldaldőlés 20°, tartós üzemben. A sebességhatároló 85+5 km/h sebességre van beállítva. A sebességhatárolót a kék megkülönböztető jelzés bekapcsolása inaktiválja.

Alváz

Létraalváz kialakítású alvázkeret, nagy szilárdságú U profilú alváz hossztartókkal, az erőbevezetési helyeken kereszttartókkal összekötve. Elől a mentésre alkalmas vonószerkezettel szerelt kereszttartóval, hátul a pótkocsi vontatásra alkalmas süllyesztett kivitelű kereszttartóval lezárva.

Hátsó vonókészülék

Rockinger RO 226 G 210 A Ø40 csapos vonókészülék, pótkocsi vontatásához. Megengedett vontatmánytömeg: középtengelyes pótkocsi 2000 kg, forgózsámolyos pótkocsi 8000 kg.

Üzemanyagtartály

Fém üzemanyagtartály, szűrővel és tanksapkával, kb. 170 liter. Hatótávolság az MSZ EN 1846-2 5.2.1.8. szerint. AdBlue tartály műanyagból, 20 liter.

Futómű felfüggesztések

Elöl: hosszirányban fekvő parabola rugóköteg, teleszkópos lengéscsillapítóval, torziós kanyarstabilizátorral. A rugókötegek rögzítése elöl csapos, hátul himbás, karbantartásmentes kivitel.

Hátul: hosszirányban fekvő progresszív parabola rugóköteg, teleszkópos lengéscsillapítóval, torziós kanyarstabilizátorral. A rugókötegek rögzítése elöl csapos, hátul csúszókengyeles, karbantartásmentes kivitel.

Kormányzás

ZF hidraulikus golyósoros kompakt szervokormánymű pneumatikus működtetésű állítható kormányoszloppal, kormányzárral.

Legkisebb nyomkör átmérő:   

külső keréken: 16,60 m
belső keréken:  13,10 m

Legkisebb fordulókör: 18,10 m

Mellső futómű

RÁBA MAXSS 739. típusú, 7500 kg max. tengelyterhelésre alkalmas sajtolt hídházas, kerékagybolygós hajtott mellső futómű, felső laprugós kivitelben, dobfékkel, automata utánállítású fékkarokkal, betétkopás-jelzővel. A mellső futómű pneumatikus működtetésű differenciálzárral van ellátva, a nyomtávrudazat a hídtest részleges takarásában van.

Összáttétel: i=4,919

Hátsó futómű

RÁBA 955. típusú, 13 000 kg max. tengelyterhelésre alkalmas sajtolt hídházas, kerékagybolygós hajtott hátsó futómű, felső laprugós kivitelben, ikerabroncsozáshoz, dobfékkel, automata utánállítású fékkarokkal, betétkopás-jelzővel. A hátsó futómű pneumatikus működtetésű differenciálzárral van ellátva.

Összáttétel: i=4,919

Abroncsozás, keréktárcsák

6+1 db 315/70R22,5 méretű gumiabroncs, 8,25×22,5 acél keréktárcsával, kiegyensúlyozva. Terep és országúti használatra is alkalmas.

Vezetőfülke

Renault Midlum sorozatú „dupla” Medium vezetőfülke 4 ajtóval. A vezetőfülke teljesen acéllemez szerkezetű, cinkbevonatú lemezből és kataforetikus festéssel. A vezetőfülke a hátsó üléssornál átjárható.

Elektromos berendezések

Névleges 24 V-os rendszer, 28 V 100 A generátorral, 2 darab 185 Ah-s akkumulátorral, telep-főkapcsolóval.

Fékrendszer

Kialakítása és méretezése megfelel az ENSZ-EGB 13. előírásnak.

Fényezés

Alváz: grafitfekete RAL 9011
Vezetőfülke: tűzoltópiros RAL 3000
Lökhárító, vadfogó rács, lépcsők, kerékjáratok: fehér RAL 9010
Kerekek: alumíniumfehér RAL 9006

Megkülönböztető jelzés

Elöl a vezetőfülke tetején 2 darab kékszínű, LED-es mini fényhíd, a felépítmény hátulján 2 darab kék LED lámpa.

Felépítmény, eszköztároló tér

A gépjárműfecskendő felépítménye alapanyagában korrózióálló anyagokból (alumínium, műanyag, és rozsdamentes acél) készül. A felépítmény magába foglalja a víztartályt, a habképzőanyag-tartályt, a szivattyút, a gyorsbeavatkozókat, a habrendszert, és az eszköztároló úgynevezett málhatereket.

A felépítmény mindkét oldalról, teljes hosszában málházható. A málhaterek redőnnyel zárhatóak. A szivattyúteret felhajtható ajtó zárja, amely esővédő tetőként is alkalmazható.

A felépítmény teteje járható, csúszásmentesített felületű. Lehetővé teszi a tetőre málházott felszerelések rögzítését. A tető két oldalán végigfutó, korlát funkciót is ellátó galéria elem 3-3 darab beépített (LED-es) lámpát foglal magába, amelyek megfelelő térvilágítást biztosítanak a jármű környezetében. A gépjárműfecskendő FIRECO gyártmányú pneumatikusan kitolható, 4 reflektoros fényárboccal is rendelkezik.

Víztartály

A víztartály anyaga polipropilén kopolimer. A tartály térfogata 4000  5% liter.
A víztartályt a felépítmény középrészében helyezték el.

Tűzoltó szivattyú

Rosenbauer NH25

Szabvány szerinti megnevezése:EN1028 FPN10-2000 FPH 40-250.

Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendő prototípusa (Fotó: Kis-Guczi Péter)
Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendő prototípusa
(Fotó: Kis-Guczi Péter)

A normál nyomású szivattyúrész névleges vízszállítása 2000 liter/perc 3 méteres szívómélység és 10 bar üzemi nyomás mellett.

A nagynyomású szivattyúrész vízszállítása 250 liter/perc 40 bar nyomáson.

Gyorsbeavatkozó

A tömlő hossza 60 m, belső átmérője 25 mm. A tömlő végére Storz 38 kapoccsal csatlakoztatott elzárható, változtatható vízátbocsátású, abba kombinált pisztoly sugárcsövet szereltek be.

Habbekeverő

Rosenbauer FIX-MIX

A szivattyú habbekeverővel van ellátva, amely alkalmas 160 l/perc habképzőanyag szabályozott bekeverésére. A bekeverési ráta 0-6% között állítható. A szabályozó a 3 és 6 %-os értékeknél ütközik.

Habképzőanyag-tartály

A habképzőanyag-tartály térfogata az oltóvíz tartály térfogatának 10 %-a. Anyaga műanyag, szintjelzővel van ellátva.

Tűzoltótechnika vezérlés

A gépjárműfecskendő számítógép által felügyelt vezérléssel rendelkezik.

A vezérlés rendelkezik adatgyűjtővel, diagnosztikai funkcióval, automatizált funkcióval, hibás kezelésre figyelmeztetéssel, és alkalmas a járműre épített berendezések felügyeletére, vezérlésére, továbbá a rendszerben mérhető értékek kijelzésére.

Málházott szakfelszerelések

A járművön a tűzoltáshoz és a műszaki mentéshez használatos felszerelések között megtalálhatók: légzőkészülékek, a kézi oltókészülékek, motoros fűrész és roncsvágó, vagy feszítővágó is.

Rovat
Témakör