Jó az E10-es üzemanyag a tűzoltóságnál használt kisgépekhez?

Jó az E10-es üzemanyag a tűzoltóságnál használt kisgépekhez?

A tűzoltóságok által leginkább használt két gyártmány forgalmazója segít a kérdés megválaszolásában.

Magyarországon a 95-ös oktánszámú, nem prémium benzin januártól E10-es jelöléssel magasabb bioetanol-tartalommal kerül forgalomba. De milyen hatással van ez a tűzoltóságnál alkalmazott benzinmotoros láncfűrészre, szivattyúra, egyéb kisgépekre? Használható az újfajta üzemanyag, vagy az alacsonyabb bioetanol-tartalmú prémium benzint kell ezentúl vásárolni?

Mukics Dániel, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője érdeklődésünkre közölte: a nemzetközi sajtó néhány éve foglalkozott azzal, hogy az E10 üzemanyag magasabb alkoholtartalmával tönkreteszi a régebbi autókat. A legtöbb hír nélkülözött mindenféle vizsgálatot. A helyzet megnyugtató kivizsgálása érdekében Németországban komoly teszteket végeztek arra vonatkozóan, hogy a járművek egyes alkatrészei hogyan reagálnak a különböző benzinfajtákkal való érintkezésre. A vizsgálat eredménye szerint az E5 jobban károsítja az alkatrészeket, mint az E10 üzemanyag.

A katasztrófavédelemnél jóval konkrétabb információval szolgált az MP Motor Kft. A cég tájékoztatása szerint 1990 óta a Honda gépeket úgy készítik, hogy az E10-es benzin használatával biztosítsák a hosszú élettartamot. Javasolják azonban a mindig jó minőségű üzemanyag (egy hónapnál nem régebbi 95-ös oktánszámú benzin) használatát, valamint a Honda üzemanyag stabilizáló alkalmazását az esetleges tárolásból adódó problémák megelőzésére.

Az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft.-től megtudtuk, hogy az E10-es benzin minden STIHL és VIKING kisgéphez megfelelő. A megemelt bioetanol-tartalom miatt azonban esetleg a gép porlasztójának beállítására lehet szükség. Működési zavar esetén kérik, hogy keressenek fel egy STIHL szakszervizt.

Az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft. is azt javasolja, hogy a megvásárolt üzemanyagot 30 napon belül használják el. A túl sokáig tárolt üzemanyag szétválik, mert a bioetanol megköti a levegő nedvességét, és ez a víz az üzemanyag aljára kerül. A szétvált üzemanyag működési zavarokat és akár súlyos károsodásokat okozhat. Az ilyen üzemanyag már alapos felrázás után sem használható fel.

Rovat
Témakör