Jön az Integrált Hatósági Rendszer

Jön az Integrált Hatósági Rendszer

A katasztrófavédelemnél a hatósági ügyek elektronikus ügyintézésének módját fejlesztik.

A Magyar Közlöny május 27-én megjelent, 2021. évi 97. számában kihirdették az Integrált Hatósági Rendszerrel kapcsolatos, 2022. január 1-jén hatályba lépő joszabály-módosításokat.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény jövő év első napjától tartalmazza, hogy a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a hatáskörébe utalt hatósági eljárások gyors és hatékony lefolytatása érdekében törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott eljárásokban az ügy elektronikus intézéséhez elektronikus Integrált Hatósági Rendszert biztosít.

A tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvénybe az kerül bele, hogy a tűzvédelmi hatóság előtt elektronikusan kezdeményezett, valamint a tűzvédelmi hatóság által hivatalból indított hatósági eljárásokban és hatósági ellenőrzések során – a honvédelemért felelős miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó tűzvédelmi hatósági eljárások kivételével – a tűzvédelmi hatóság a katasztrófavédelemről szóló törvény szerint Integrált Hatósági Rendszeren keresztül elektronikusan tartja a kapcsolatot.

A Lánglovagok tűzvédelmi tudásbázis érdeklődésére Dóka Imre, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője közölte: idén január 1-jétől működik a vízügyi és vízvédelmi hatósági eljárásokat támogató komplex informatikai rendszer; a Széchenyi 2020 program keretében uniós forrás bevonásával 2021 végéig valamennyi hatósági szakterület eljárásait elektronizálja az Integrált Hatósági Rendszer fejlesztésével, amely a további hatósági szakterületeire – tűzvédelem, piacfelügyelet, veszélyes üzemek, veszélyes szállítmányok, létfontosságú rendszerek és létesítmények védelme, nukleárisbaleset-elhárítás, polgári védelem – kiterjedően biztosítja majd az elektronikus ügyintézést a 2015. évi CCXXII. törvény szabályainak megfelelően.

Dóka Imre tájékoztatása szerint a rendszerhez az ügyfelek ügyfélkapun történő bejelentkezéssel férnek hozzá, míg a katasztrófavédelem hatósági munkatársai a szervezet belső hálózatán keresztül érik el az alkalmazást. A nemrégiben kihirdetett jogszabályok a működtetéssel, adatkapcsolatokkal és adatkezeléssel összefüggő szabályozást részletezik. A fejlesztés eredményeként korszerű és teljeskörű, valamint rövidebb és gyorsabb elektronikus ügyintézés valósulhat meg a hivatásos katasztrófavédelmi szerv hatósági eljárásai során.

Rovat
Témakör