Az új magyar narancs

A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete összegyűjtötte a magyar gyártású gépjárműfecskendő problémáit.

Heros Aquadux-X 4000 gépjárműfecskendők (Fotó: Kis-Guczi Péter)

„Igaz tényleg van benne magyar is, de minek? Bár csak ne lenne egy csavar sem. Amikor elkezdődött ez projekt, ígéretet kaptuk arra, hogy megkérdezik a tűzoltókat, hogy valójában milyen legyen ez az új gépjárműfecskendő. Nem hogy akkor, de azóta sem kérdeztek meg senkit azok közül, akiknek dolgozni kell vele nap, mint nap. Sőt az állománytól érkező véleményeket, kritikákat a parancsnokok nem merik továbbítani a feletteseik felé. Több parancsnok elmondta az állományának, hogy nehogy merészeljék kritizálni ezt a remek tűzoltóautót.” – írja Vidó Attila, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének (HTFSZ) szervezeti elnöke, aki összegyűjtötte a tűzoltók tapasztalatait a Rába-Heros Aquadux-X 4000-es gépjárműfecskendőről.

Gyenge motor, rossz fék

A vonulós tűzoltók által beérkezett vélemények szerint a motor teljesítménye alacsony, ami előzésnél és hegyvidéken okoz problémát. A legénységi fülke olyan kicsi, hogy szinte lehetetlen benne felkészülni menet közben a feladatra. A lépcső meredek, keskeny, s mivel a hátulja burkolt, épp csak lábujjhegyen vagy elfordított lábfejjel lehet feljutni a fülkébe. A fülkében a kapaszkodó éles laposvassal van felrögzítve, ami elég szépen be tud törni egy fejet, ha valaki nem figyel és feláll a fülkében.

A futómű a modernebb tárcsafék helyett dobféket kapott. A tapasztalatok szerint iszonyatosan dübög benne valami, és ez a jelenség rázós úton hatványozottan jelentkezik. A sofőrök kezéből nagyobb fékezésnél kirántja a kormányt már akkor is, ha csak szinte gurul a jármű.

Fülsiketítő sziréna

A legénységi fülke tetején található sziréna hosszú távon nagyon zavaró, szinte fül- és fejfájást okoz. A rádióforgalmazásnál kénytelenek kikapcsolni. Hitelesített műszerrel végzett zajmérés szerint a fülkében 103 decibel volt a hangerősség. Ez már egészségkárosodást okozhat.

A fakkok alja teljesen zárt, mosásnál a víz nem tud kifolyni belőle. A hátsó csonkoknál a számozást nem sikerült eltalálni. A létra rögzítése se sikerült, ha kicsit nem figyel oda az ember, odacsípi a kezét. A csáklya két darabban került fel a tetőre, így használat előtt még az összeszerelése is szükséges. A gyorsbeavatkozó elektromos motorja meg olyan gyenge, hogy 3 embernek kell segíteni, nem egymásnak, hanem a motornak, hogy vissza tudja húzni egyáltalán a helyére.

A képekkel illusztrált, terjedelmes elemzés innen tölthető le.

Rovat
Témakör